Vilka är de största onlinemarknadsplatserna?

Onlinemarknadsplatser är plattformar som underlättar e-handelstransaktioner mellan köpare och säljare, vilket gör det möjligt för köpare att visa upp sina produkter och nå en större publik. Dessa plattformar är populära bland kunder på grund av deras breda utbud av produkter och tjänster från olika säljare och leverantörer över hela världen.

Sociala medier och e-handel

Sociala medieplattformar kan hjälpa e-handelsföretag att utöka sin räckvidd och etablera en igenkännbar varumärkesidentitet. De kan också öka försäljningen och bereda köparens resa genom att antingen hänvisa konsumenterna till återförsäljarnas nätbutiker eller genom att göra det möjligt för shoppare att köpa varor direkt från återförsäljarnas sociala mediesidor.

Hur sociala medier underlättar e-handel

De mest populära sociala medieplattformarna som Facebook, Instagram, Twitter och Pinterest, används vanligtvis inte av säljare som ett alternativ till onlinebutiker. Snarare använder återförsäljare dessa plattformar för att visa upp sina produkter genom att använda bilder, som foton och videor, och tilltalande kopior av sociala medier för att locka kunder och nå en bredare publik. Konsumenter som stöter på en vara som de tycker är intressant på sociala medieplattformar hänvisas sedan till återförsäljarens webbutik så att de kan göra ett köp.

Genomföra e-handelstransaktioner på sociala webbplatser

Finns det något mer att säga om e-handel i sociala medier eller e-handel på sociala medier? Tja, vissa sociala medieplattformar tar saker längre genom att göra det möjligt för kunder att sälja produkter direkt från sina sociala mediekonton. Till exempel kan återförsäljare som visar upp sina produkter på Instagram använda Instagrams kassaalternativ. Denna funktion gör det möjligt för kunder att köpa saker de gillar utan att behöva lämna Instagram.

Sedan september 2018 kan företag även använda Instagram Shoppable Stories, en funktion som gör att företag kan lägga till produktklistermärken på en story. Kunder som stöter på en produkt de gillar kan bara klicka på ett klistermärke som omdirigerar dem till produktsidan som innehåller ytterligare information om produkten.

De ovan nämnda initiativen är verkligen intressanta, men det är viktigt att notera att inte alla sociala försäljningsprojekt är framgångsrika. Ta Twitters köpknappar. Under 2014 lanserade denna sociala medieplattform en funktion som gjorde det möjligt för kunder att köpa varor direkt från en tweet.

Comments are closed.