När man som kund klickar in på en ny webbshop för första gången och hittar den produkt man vill ha till ett bra pris så är det trots allt inte självklart att man lägger varan i kundkorgen och köper den. Just när det kommer till internet så är många försiktiga med vilka företag som de väljer att handla ifrån. Man vill nämligen inte bli lurad, att det ska vara problem med produkten och när det är ett företag som man inte har handlat av förut så vet man till exempel inte hur det fungerar med reklamationer. Det är naturligt att man ifrågasätter allt ifrån om man överhuvudtaget kommer att få varan till hur seriöst företaget är.

online-1905889_960_720När du har en webbshop så gäller det att du ger kunderna ett tillräckligt seriöst intryck för att de ska våga handla hos dig. Om de redan innan vet hur det fungerar med reklamationer med mera så kommer det att vara större chans att de gör ett köp hos dig. Du behöver alltså förse dem med denna information på din hemsida. Därför är det viktigt att du sorterar upp din sida och ser till att all information som de kan tänkas leta efter finns lättillgänglig. Du bör även se till att de enkelt kan kontakta dig om de skulle ha några fler frågor angående sitt köp. Det är sådant som gör att man bygger ett förtroende till sina kunder. Ju bättre du hanterar alla kunder du är i kontakt med, desto bättre rykte kommer du att få. I början handlar det dock mestadels om att få kunderna att ge dig en chans och detta kan vara svårt innan dess att du har skapat ett bra rykte omkring dig.

Skapa sidor där kunderna kan läsa tydlig information om hur allt går till på din webbshop, från köp till dess att de eventuellt vill reklamera varan. Det är viktigt att du har all information tydlig och synlig på hemsidan samt information om under vilka tider ni finns på kontoret och svarar på mail. Ett bra alternativ är till exempelvis en livechatt då kunderna kan få hjälp snabbare och dessutom kan ni föra en kommunikation med varandra så att både parter blir tillfredsställda. Det är viktigt att du exempelvis informerar om du använder cookies på hemsidan, en hemsida får inte använda sig av cookies utan att informera om detta.

Du bör alltid informera om hur långa leveranstider ni har samt vilka betalningsalternativ ni använder er av. Ju mer information desto bättre men det är även viktigt att ni har en välsorterad sida så att informationen blir lätt att hitta. Det kan vara smidigt att även använda sig av en Q&A sida där ni svarar på de vanligaste frågorna. Glöm inte bort att alltid skapa en dialog med de som vill handla av dig, bjud alltid in dem till att kontakta dig så kommer de att bli mer benägna att handla från dig. Kom ihåg att det finns en del lagar som du som är e-handlare måste följa. Detta är lagar som skyddar konsumenten när den väljer att handla på nätet.

Det kan även vara klokt att certifiera din webbshop redan från start, på så sätt visar du kunderna att du är seriös och att det är tryggt att handla hos dig. Samt att du följer alla konsumentlagar och regler och villkor. Detta är någonting som alla e-handlare bör göra. Det krävs att du läser på lite innan dess att du ansöker om certifiering så att du endast behöver lämna in din ansökan en gång. Det tar lite tid att bli certifierad samtidigt som det kostar en slant.