BECO_Webshop_-_Shopping_XXXLTablet43En webbshop innebär en plats för ditt företag att sälja mycket mer, året runt och dygnet runt. Om du redan har en fysisk butik blir detta en förlängning av den och dessutom går en webbshop nästan helt på automatik, när du har fått igång den. Du behöver givetvis kommunicera med dina kunder och skicka iväg varorna, men efter att alla produkter är på plats och webbshoppen är igång krävs det inte allt för mycket underhållning av den. Mycket går med ett bra lagersystem per automatik. Här följer vanliga tips och råd som du kommer ha nytta av.

  • När du väljer produkter ska du se till att välja sånt du själv vill ha, sådant som du tror på. Det du skulle köpa skulle sannolikt även andra människor köpa. Dina kunder är vanliga människor, liksom du och därför är du din egen bästa referens när det kommer till vad folk vill ha. Skulle du aldrig någonsin köpa en produkt är det inte så stor sannolikhet att andra människor skulle göra det heller.
  • Ha din målgrupp i ständig fokus, det är mycket viktigare att du fokuserar på det som din målgrupp vill ha istället för att du sätter all din fokus på design och webbshoppens utformning. Även om givetvis detta är viktigt också är det betydligt viktigare att ge en god service och alltid leverera.
  • Undersök dina konkurrenter, om du tänker sälja en produkt som många andra redan säljer måste du undersöka vad de erbjuder och se hur du på bästa sätt kan konkurrera med dem. Det vill säga, vad kan du erbjuda som inte de redan gör och varför ska kunder välja dig framför dina konkurrenter? Se till att alltid ha det bästa erbjudandet på marknaden.
  • Det är bättre att erbjuda något mer specifikt i en webbshop, ha hellre ett djupt sortiment än ett brett sortiment. Brett sortiment innebär att man erbjuder mycket från olika områden medan ett djupt sortiment istället innebär att man har många olika produkter inom vissa kategorier. Genom att välja ett djupt sortiment istället för ett brett sortiment lär du dina kunder att du är den enda som de behöver vända sig till när de söker något inom detta område.
  • Skapa flera alternativ för den som vill köpa. De ska som exempel kunna beställa på fax och telefon också och det är viktigt att du tar alla kunder på samma allvar som om du mötte en fysisk person i en butik. På så sätt kommer du garanterat att lyckas. Ditt företag i webbshoppen är detsamma som om du hade en fysisk butik och tänk dig därför att du har varje kund framför dig när du kommunicerar med dem.
  • Försök göra din webbshop personlig på olika sätt. Du träffar aldrig dina kunder och behöver därför ta in personlighet på ett annat plan. Personlig service är guld värt när det kommer till kundservice och här har du chansen att satsa lite extra. Många webbshoppar väljer dessutom att komplettera sortimentet med intressanta artiklar för kunderna. På så sätt får kunderna fler anledningar att logga in på din webbshop än just när de är ute efter en specifik produkt. Visa att du har stor kunskap inom ditt område.
  • Ett nyhetsbrev är ett fantastiskt sätt att nå ut till kunder och det kommer att hjälpa dig att marknadsföra dina produkter samtidigt som du skapar en relation till kunderna. Innehållet i nyhetsbrevet behöver inte endast vara reklam utan du bör se till att det även innehåller en nyhet i form av en produkt som ni säljer. Recensioner med mera är bra för att fånga deras intresse och få dem att logga in på webbshoppen.