Vad är en nisch?

En av de i särklass svåraste uppgifterna när det kommer till att öppna en webbshop är att hitta en nisch. Det gäller nämligen att hitta en nisch för din webbshop och därefter röra sig inom den på ett sätt som attraherar kunder och får dem att vilja handla av dig. Utan dina kunder är din webbshop nämligen ingenting och den kommer varken att växa eller bli lönsam. Det är därför viktigt att du tänker till när det kommer till din nisch. En nisch är enkelt uttryckt ditt “rum” som är speciellt och kunderna vet vad de får. För många är nischen en grundregel för att webbshoppen ska fungera. Det innebär indirekt att dina kunder ska veta vad du har att erbjuda dem, vad som gör just din webbshop unik och varför de ska välja att handla hos dig framför hos andra webbshoppar.

Du kan ha saker som miljön i åtanke, men även hög kvalitet på de varor du erbjuder eller bättre arbetsförhållanden i just dina fabriker. Även om det inte är vad som symboliserar en nisch i grund och botten är det bidragande faktorer som gör att allt fler vill handla hos dig. Du vet att du har lyckats med din nisch om människor vet vad du säljer i din webbshop och att de ska vända sig till dig när de är ute efter diverse varor. När det handlar om din visuella identitet är det viktigt att du får det synligt och tydligt vad det är som du säljer. Om så inte är fallet idag krävs det att du gör en omprofilering för att göra det tydligare för dina kunder.

Om din webbshop är rörig och utan en röd linje är det svårt för kunderna att förstå om de produkter som de letar efter finns hos dig och det kan därför snabbt leda till att de väljer att klicka sig vidare och du förlorar en potentiell kund. Givetvis kan du ha ett brett utbud. Det krävs dock att du klargör det på ett tidigt plan och att om din webbshop är nystartad kan det vara klokare att börja med ett mindre sortiment och därefter utöka det och erbjuda fler typer av områden. På så sätt hinner även dina kunder få ett förtroende för dig.

Din logo är mycket viktig och här kan det vara klokt att ta hjälp av en professionell marknadsföringsfirma för att få till en logo som tydligt symboliserar just dig och ditt företag på ett attraktivt sätt. Om du redan har en logo är det klokt att skapa en ny logo som påminner om den gamla om du är i behov av en omprofilering. Då blir det enklare för gamla kunder att förstå att det fortfarande är samma företag. Det gör att de gamla kunderna känner trygghet och känner igen sig. Det är även viktigt att du är nöjd med din nya logo om du redan har en logo som du tänker byta ifrån. Samma logo ett längre tag gör att kunder börjar känna igen er och ni får därmed en tryggare kundbas och blir inte förväxlade med att vara ett nytt företag på marknaden.

När du vill göra en omprofilering är det viktigt att du vet varför och anledningen till det är att du sannolikt kommer att få motivera din omprofilering flera gånger om. Det blir helt enkelt enklare att motivera varför när du har en god anledning till att göra det. Det enklaste är givetvis om man bestämmer sig för en nisch från början som man sedan kan hålla sig till. Då kommer kunder att ta en mycket seriöst om man samtidigt ser till att leverera de tjänster man lovar och har en kundservice av hög kvalitet.

Comments are closed.