Klassificering av e-handel efter berörda parter

Företag till konsument (B2C)

Som namnet antyder representerar B2C e-handelsmodellen en transaktion mellan företag och individer. B2C e-handel är den vanligaste affärsmodellen bland både fysiska och online-återförsäljare.

Business to business (B2B)

I B2B e-handelsmodellen är båda parter företag. I denna typ av transaktion förser det ena företaget med produkter och/eller tjänster till det andra.

Slack, en plattform för kommunikation mellan fjärrföretag, och Xero, en molnbaserad bokföringsprogramvara för företag, är exempel på B2B-företag.

Konsument till företag (C2B)

C2B-affärsmodellen representerar en transaktion där individer skapar värde för företag, till skillnad från den traditionella business-to-consumer-modellen där företag är de som levererar värde. Konsumenter förser företag med produkter och/eller tjänster, samarbetar i projekt och hjälper i slutändan företag att öka sina vinster.

Freelancer, en frilansplattform som kopplar samman distansarbetare och företag, är ett exempel på ett företag som tar två parter att engagera sig i C2B-transaktioner.

Konsument till konsument (C2C)

C2C e-handel sker när de två inblandade parterna är konsumenter som handlar med varandra. eBay och Craigslist är exempel på onlinemarknadsplatser där individer köper och säljer produkter till varandra.

Regering till företag (G2B)

G2B e-handelsmodellerna inträffar när regeringen förser företag med varor och tjänster. Offentlig upphandling, datacenter och e-lärande är alla exempel på G2B e-handel.

Business to Government (B2G)

B2G-modellen avser företag och företag som tillhandahåller varor och tjänster åt staten. Till exempel är OpenGov ett företag som erbjuder regeringar molnbaserade plattformar för kommunikation, rapportering och budgetering.

Konsument till regeringen (C2G)

Varje gång konsumenter betalar skatt, sjukförsäkring, elektroniska räkningar eller begär information om den offentliga sektorn, engagerar de sig i C2G.

Notera att vi har inkluderat alla dessa avsnitt för att ge dig en allmän uppfattning om e-handelsklassificering, även om modeller som G2C eller C2G endast är en del av e-handel i dess lösaste definition. 80 % av tiden, när vi pratar om e-handel, talar vi om B2C- eller B2B-modellen.

Comments are closed.