Varumärke, identitet för e-handelswebbplats

Vad är branding?

Varumärke är verkligen inte ett lätt ämne – hela publikationer och hundratals böcker har skrivits om ämnet, men för att uttrycka det i ett nötskal kan du beskriva ett “varumärke” som en organisation, tjänst eller produkt med en “personlighet” som är formad av publikens uppfattningar. På den noten bör det också konstateras att en designer inte kan “göra” ett varumärke – bara publiken kan göra detta. En designer utgör grunden för varumärket.

Många tror att ett varumärke bara består av ett fåtal element – ​​några färger, några typsnitt, en logotyp, en slogan och kanske lite musik också. I verkligheten är det mycket mer komplicerat än så. Man kan säga att ett varumärke är en “företagsimage”.

Vad är identitetsdesign?

Coca Cola – Foto av taylorkoa22
En viktig roll i ett företags “varumärke” eller “företagsbild” är dess identitet.

I de flesta fall är identitetsdesign baserad på de visuella enheter som används inom ett företag, vanligtvis sammansatta inom en uppsättning riktlinjer. Dessa riktlinjer som utgör en identitet administrerar vanligtvis hur identiteten tillämpas i en mängd olika medier, med hjälp av godkända färgpaletter, typsnitt, layouter, mått och så vidare. Dessa riktlinjer säkerställer att företagets identitet hålls sammanhängande, vilket i sin tur gör att varumärket som helhet kan kännas igen.

Ett företags identitet eller “image” består av många visuella enheter:

En logotyp (symbolen för hela identiteten och varumärket)
Brevpapper (brevpapper + visitkort + kuvert, etc.)
Marknadsföringsmaterial (Reklamblad, broschyrer, böcker, webbplatser, etc.)
Produkter och förpackningar (sålda produkter och förpackningen de kommer in i)
Apparel Design (påtagliga klädesplagg som bärs av anställda)
Skyltning (interiör & exteriör design)
Meddelanden och åtgärder (meddelanden som förmedlas via indirekta eller direkta kommunikationssätt)
Annan kommunikation (ljud, lukt, beröring, etc.)
Allt visuellt som representerar verksamheten.
Alla dessa saker utgör en identitet och bör stödja varumärket som helhet. Logotypen är dock företagsidentiteten och varumärket insvept i ett identifierbart märke. Detta märke är avataren och symbolen för verksamheten som helhet.

Vad är en logotyp?

En logotyp identifierar ett företag eller en produkt genom användning av ett märke, flagga, symbol eller signatur. En logotyp säljer inte företaget direkt och beskriver sällan en verksamhet. Logotyper får sin betydelse från kvaliteten på det den symboliserar, inte tvärtom – logotyper är till för identitet, inte för att förklara. I ett nötskal, vad en logotyp betyder är viktigare än hur den ser ut.

För att illustrera detta koncept, tänk på logotyper som människor. Vi föredrar att bli kallade vid våra namn – James, Dorothy, John – snarare än av den förvirrande och förglömliga beskrivningen av oss själva som “killen som alltid bär rosa och har blont hår”. På samma sätt ska en logotyp inte bokstavligen beskriva vad företaget gör utan snarare identifiera företaget på ett sätt som är igenkännligt och minnesvärt.

Det är också viktigt att notera att först efter att en logotyp blivit bekant fungerar den som den är tänkt att göra ungefär likadant, hur mycket vi måste lära oss människors namn för att identifiera dem.

Comments are closed.