Vad är betydelsen av SEO, och varför spelar det någon roll?

Organisk sökning är den primära trafikkällan för de flesta webbplatser.

Utan en SEO-strategi kan din butik förlora kunder och pengar. Enligt Wolfgang Digital kan nätbutiker förvänta sig 33 % av den totala trafiken och 33 % av intäkterna från sökmotorernas resultatsidor, vilket gör det till den marknadsföringskanal som kan generera mest trafik och mest pengar.

SEO ger “fri trafik.”

Detta kan tära på dina vinstmarginaler om det mesta av din försäljning kommer från betalda reklamkanaler som Facebook eller Instagram. Bygger sakta upp organisk trafik, men när du väl gör det borde det vara din främsta förvärvskanal, vilket gör priserna till en lönsam investering. I det långa loppet är ökad organisk trafik genom SEO den mest kostnadseffektiva metoden för att skaffa kunder på grund av den sammansättningseffekt som organisk trafik har på din resultat. SEO bör aldrig vara en eftertanke, särskilt om avkastningen på investeringen inte är direkt uppenbar.

Teknisk SEO

“Teknisk SEO” är “under huven” typ av SEO. Din webbplatss sökprestanda kan förbättras avsevärt genom att använda färsk motorolja, som ibland är osynlig för blotta ögat. Att ha en snabbladdad, mobilvänlig webbplats är en nyckelkomponent i teknisk SEO, eftersom sökmotorer förlitar sig på dessa faktorer för att ranka din webbplats högt. En människovänlig webbplats är lätt att navigera på, har tydliga navigeringselement och innehåller relevanta metataggar som låter sökmotorer som Google och användare veta vad sidan handlar om.

Din webbplats ranking kan kvävas om inkonsekvenser i dessa områden. Att lösa dessa problem ger dig följande fördelar:

  • På grund av webbplatsens hastighet och enkla navigering är det mer sannolikt att användare interagerar med den.
  • Med tiden ökar genomsökningsaktiviteten från genomsökningsbotar på grund av att webbplatsen är lätt att genomsöka.

Hur folk letar efter saker med hjälp av sökord

För att rangordna för ett givet sökord är det bra att veta vad den som söker försöker åstadkomma. Sökfrågor kan kategoriseras i följande:

Sökningar som avser att upptäcka en viss webbplats eller sidor kallas för navigeringsfrågor. Istället för att använda webbläsarens navigeringsfält eller ett bokmärke kan en användare lägga in “Facebook” i ett sökfält för att hitta Facebooks webbplats.

Frågor som börjar med “hur man gör”, “vad till”, “varför” etc., är kända som informationsfrågor. För dessa sökord rankas innehåll som verkligen är användbart och relevant för förfrågan.

En transaktionsfråga är en sökning som indikerar en önskan att göra ett köp. Ett produktnamn kan anges direkt i sökfältet, som “SAMSUNG GALAXY.”

Kundresan i sökmotorer måste förstås för att förstå hur kunderna går från att inte förstå vilken produkt de önskar för att fatta köpbeslutet med tillförsikt.

Som ett exempel, låt oss titta på smartphones. Som en långvarig smartphoneanvändare kanske du redan använder eller överväger att använda den nuvarande iPhone-modellen. Det är möjligt att du innan du uppgraderar vill kontrollera vad mer som finns där ute.

Comments are closed.