Hur man rankar högt i sökresultat för e-handel med marknadsplats SEO

Vilka är de viktigaste faktorerna för att avgöra vilka produkter som visas i sökresultaten i e-handel?

De främsta e-handlarna (inklusive eBays Cassini och Amazons A9) håller sina sökresultatsidors algoritmer en företagshemlighet. Alla skulle behöva optimera sina listor för algoritmer, vilket gör det svårt att rangordna resultaten av objektsökningar om de avslöjade hur de fungerade. I det här inlägget kommer jag att dela med mig av vad jag har lärt mig av att arbeta med och skriva om e-handelsföretagare genom åren.

När det gäller eComs sökmotorresultat är följande faktorer avgörande:

När din varas pris är mycket högre eller lägre än dina konkurrenters, kommer detta att påverka din ranking (detta gäller både för betydligt högre eller lägre). Därför är en dynamisk prissättningsstrategi som underskrider konkurrenternas priser något men inte dramatiskt nödvändig.

Sökresultaten påverkas starkt av om din produkt finns i eller inte i lager. Eftersom marknadsplatser har ett egenintresse av att kunderna ska få en positiv shoppingupplevelse och komma tillbaka för mer, är detta fallet i många fall. Som ett resultat är aktiesynkronisering över kanaler avgörande för din verksamhet. Att hålla koll på dina konkurrenters lager kan också ha strategiska fördelar för din organisations tillväxt i realtid.

Öka antalet försäljningar och antalet bra recensioner

Många försäljningar är kritiska, särskilt för nystartade företag och etablerade företag som vill förgrena sig till nya produktkategorier. Att sälja en lågprisvara som du vet är oklanderlig är en bra strategi för säljare.

Med en iPhone som exempel är det lätt att se hur det här fungerar: Köpare söker kontrollerade leverantörer och vill inte ta några chanser. Att köpa 50 iPhone-fodral i lösvikt och sälja dem för 5 USD styck skulle vara ett gångbart alternativ för säljaren. Lågbiljettvaror tenderar att göra köpare mer smidiga med sina pengar, och de är mer benägna att bli nöjda med köpet eftersom de fick en bra affär. Eftersom du redan har gjort din due diligence på produkten och är säker på dess kvalitet, är allt som återstår att se till att dina 50 kunder är nöjda med din service.

Bonustips –

Följande är mina bästa förslag för att behålla konsekvent höga betyg från dina kunder:

Svara alltid på kommentarer – Även om det är svårt att höra måste du svara på feedback. Ur potentiella kunders perspektiv är tystnad ett erkännande av skuld och ett förnekande av ditt argument.

Gör plats för nya produkter: Många leverantörer har en eller två artiklar som är svåra att bygga eller på annat sätt svåra att använda och som ett resultat får de ständigt hemska recensioner. Gör plats för nya produkter. Istället för att hålla fast vid dem, släpp dem och lägg din energi på varor som har en historia av att få fantastisk feedback från kunder.

Att dra nytta av positiv kundfeedback är avgörande i dagens värld av onlineshopping, så slösa inte bort tid på att få det. Ett incitament för människor att lägga upp en bild på sig själva när de använder din produkt på sociala medier och be om tillåtelse att använda detta på din produktsida eller butik är en bra idé.

Comments are closed.