Digital marknadsförings olika komponenter

Kunder ansluter till ett stort nätverk av digitala kontaktpunkter dagligen tack vare digital marknadsföring. En grundlig förståelse av dessa kanaler krävs för att få ut det mesta av dem.

Sökmotorannonsering. När en sökmotor returnerar ett sponsrat resultat överst eller vid sidan av sidan kallas det för betald sökning eller betala-per-klick-annonsering (PPC) (SERP). Dessa annonser debiterar dig för varje klick och kan justeras så att de visas när specifika sökfraser skrivs in, så att dina annonser är inriktade på särskilda målgrupper. Kampanjer baserade på onlineaktivitet kan vara otroligt effektiva för att driva trafik till webbplatser genom att visa relevant innehåll till rätt personer vid rätt tidpunkt. Förutom retargeting kan automatiseringssystem för marknadsföring skapa personliga plattformsoberoende annonser baserat på kundernas beteende.

Optimering för sökmotorer (SEO). SEO förbättrar din webbplats innehåll, tekniska inställningar och räckvidd så att den rankas bra i sökmotorresultat för en viss uppsättning sökord. När kunder visar tecken på att söka efter lämpliga produkter kan SEO dirigera dem till din webbplats, vilket kan förändra spelet eftersom 90 % av individerna som söker inte har bildat sig en uppfattning om ett varumärke ännu (Status Labs, 2018). Trots PPC och retargeting har organisk webbtrafik som genereras av sökmotoroptimering en betydande inverkan på sökresultat och följaktligen organisk webbplatstrafik.” För att utveckla en långsiktig relation med en kund är det viktigt att inkorporera sökord och fraser i din innehåll. För att uttrycka det enkelt är SEO processen att förbättra en webbplatss synlighet på sökmotorresultatsidor (SERP) genom att använda populära sökord och fraser. Eftersom exponering är det första steget till en långsiktig kundrelation är starka SEO-metoder avgörande i digitala marknadsföringsinitiativ.

Marknadsföring med innehåll. Konsumenter som letar efter kunskap är de främsta förmånstagarna av effektiv innehållsmarknadsföring eftersom den inte är reklam utan snarare hjälper till att utbilda och inspirera dem. Som tankeledare och kunskapskälla är det mindre troligt att dina marknadsföringsinsatser går förlorade i blandningen när du tillhandahåller relevant material till din publik. Innehållsmarknadsföring genererar nu tre gånger så många leads som betald sökannonsering i den självstyrande köparens ålder.

Allt handlar om reklam i sociala medier, och det räcker inte att ha aktiva konton i sociala medier för framgångsrik marknadsföring på sociala medier. Som en del av din marknadsföringsstrategi måste du införliva sociala funktioner i alla aspekter av dina aktiviteter.

Användning av e-post för kommersiella ändamål. E-post är fortfarande den snabbaste och mest direkta metoden för att leverera viktig information till kunder efter mer än två decennier. Framgångsrik e-postmarknadsföring måste numera vara väldigt engagerande, relevant, lärorik och underhållande för att undvika att begravas i dina kunders inkorgar. Dina marknadsföringsmeddelanden måste uppfylla fem krav för att lyckas. De måste vara pålitliga, uppdaterade, konverserande, konsekventa på alla plattformar och strategiskt inriktade i sitt tillvägagångssätt.

Användning av mobila enheter för marknadsföringsändamål. Vart vi än går kollar vi alltid våra mobila enheter, från våra fickor till våra sängar. Två tredjedelar av kunderna kan komma ihåg ett specifikt varumärke som de har sett annonseras på mobilen den senaste veckan; därför är mobil marknadsföring ganska viktig. Men mobil marknadsföring är också mycket subtil på grund av dess intima karaktär. Du kan nå dina kunder med SMS, MMS och marknadsföring i appen, men du måste också överväga hur dina andra digitala marknadsföringskanaler kommer att fungera tillsammans.

Automatiserad marknadsföring. Alla dina digitala marknadsföringsinsatser är kopplade till marketing automation. En ökning av intäkterna med 10 % kan uppnås på sex till nio månader för organisationer som automatiserar leadshantering. Utan det kommer dina kampanjer att verka ofullständiga, som ett pussel där en viktig bit saknas. Det är möjligt att mäta effektiviteten hos digitala initiativ och deras avkastning på investeringen (ROI) genom att använda programvara för marknadsföringsautomation. Marketing automation har många fördelar, inklusive möjligheten att spåra framgången för dina digitala marknadsföringskampanjer och mäta effekten av dessa kampanjer på intäkterna.

Comments are closed.