Det finns många sätt att klassificera e-handelswebbplatser. Du kan kategorisera dem efter de produkter eller tjänster som de säljer, parterna som de gör transaktioner med eller till och med de plattformar som de verkar på.

I den här guiden kommer vi att titta på alla tre aspekterna för att ge dig en tydlig bild av vilka typer av e-handelssajter som finns där ute.

Butiker som säljer fysiska varor

Det här är dina typiska onlineåterförsäljare. Kläder, möbler, verktyg och accessoarer är alla exempel på fysiska varor. Shoppare kan köpa fysiska varor genom onlinebutiker genom att besöka butikernas webbplatser, lägga till varor i sin kundvagn och göra ett köp.

När köparen har gjort ett köp, levererar butiken varan/varorna direkt vid deras dörr. Det finns även nätbutiker där kunder kan göra ett onlineköp men själva gå till butiken för att hämta ut produkterna.

Tjänstebaserade e-handlare

Förutom produkter kan tjänster också köpas online. Varje gång du anställer utbildare, frilansare och konsulter via onlineplattformar gör du affärer med tjänstebaserade e-handlare.

Köpprocessen för tjänster beror på handlaren. Vissa kan tillåta dig att köpa deras tjänster direkt från deras webbplats eller plattform. Ett exempel på detta kommer från Fiverr.com, en frilansande marknadsplats. Personer som vill köpa tjänster från Fiverr måste lägga en beställning på hemsidan innan säljaren levererar sina tjänster.

Digitala produkter

E-handelstransaktioner utförs via internet, varför produkter i e-handelsområdet vanligtvis kallas för “e-varor”. Termen digitala produkter hänvisar till alla föremål som är i ett digitalt format inklusive e-böcker, onlinekurser, programvara, grafik och virtuella varor.

Exempel på återförsäljare som säljer digitala produkter är Coursera (en plattform för onlineinlärning) och Audiobooks (en webbplats där du kan köpa ljudböcker).

Vilka är de bästa e-handelsplattformarna?

Genom att använda kundvagnar och e-handelsplattformar bygger återförsäljare onlinebutiker där de visar upp sina produkter och tjänster. Att ha en butik på nätet är ett av de enklaste sätten att bedriva e-handel. Det finns ett stort antal e-handelslösningar och att välja rätt passform för ditt företag beror på din budget, preferenser och företagets behov. Nedan har vi listat de bästa e-handelslösningarna på marknaden för närvarande.