Mitt bästa SEO-tips för att öka webbtrafiken

Vita lögner inom SEO

Det fina med SEO är att du i stället för att trycka på ett marknadsföringsbudskap på människor som inte vill höra det, kan du göra processen omvänd för att ta reda på exakt vad människor letar efter, utveckla rätt innehåll för det och dyka upp framför dem vid exakt rätt tidpunkt. Det är en kamp mellan pull och push.

Det är nästan som magi. Kunderna söker sig till dig.

Låt oss få igång festen genom att berätta en osanning.

“Innehållet är det viktigaste.”

Bullhockey är en sport som spelas av tjurar. Kungen har inte mycket makt. Om innehållet är kung är användaren drottning och hon regerar över kosmos. Det är värt att upprepa eftersom det är avgörande.

“Användaren är drottning, och hon regerar över universum.”

Google är bara intresserad av ditt material om det svarar på användarens sökfråga. Sökresultaten är inte bara en lista med “utmärkt” material; de är en rangordnad lista med innehåll som bäst motsvarar användarens sökkriterier.

När de skapar innehåll följer många SEO:er följande steg:

  • Gör sökordsundersökningar för att ta reda på vad folk söker inom din nisch.
  • Välj en uppsättning fraser med stor volym men liten konkurrens.
  • Skapa material som kretsar kring dessa termer och ämnen.
  • Lansera sidan och marknadsför den. Skapa några kontakter.
  • Håll ett öga på de fordon som närmar sig. (Eller kanske inte.)
  • Nu är det dags att gå vidare till nästa strävan.
  • Nackdelen med den här metoden är att 1-4 ofta är en hit or miss. Det finaste tillgängliga nyckelordsverktyget, Googles Keyword Planner, är ökänt för att det inte avslöjar de flesta nyckelord med lång svansföring. Det är också svårt att skapa exakt innehåll och generera rätt länkar för att Google ska kunna ranka dig för specifika webbplatser.

Tyvärr stannar de flesta människor här.

Mitt råd är att fortsätta.

För att rangordna ditt innehåll högre är hela den här processen beroende av traditionella SEO-signaler. Användning av nyckelord och PageRank (ja, PageRank är en riktig rankingfaktor) är exempel på signaler. Även om dessa variabler fortfarande är oerhört viktiga, misslyckas de med att inse var SEO redan har gjort framsteg.

I vår senaste expertundersökning om rankingfaktorer bad vi över 150 ledande sökmarknadsförare att rangordna de faktorer som de anser får och förlorar betydelse i Googles algoritm. Medan de flesta traditionella SEO-funktioner förväntades behålla eller förlora relevans, upptäckte vi att användarbaserade funktioner förväntades öka i betydelse.
De kriterier som jag vill fokusera på i dag, utöver signaler som mobilvänlighet, webbplatsens hastighet, övergripande UX och upplevd kvalitet, är följande:

  • Sidan uppfyller sannolikt sökarens avsikt: Med andra ord är det troligt att sidan är exakt vad användaren söker.
  • Klickdata från sökmotorresultaten: Det kan handla om att spåra hur många gånger användarna klickar på sökresultaten samt om pogo-stickningseffekten.
  • Slutförande av uppgiften Användaren är kapabel att slutföra det aktuella arbetet. Med andra ord har alla deras frågor besvarats på ett tillfredsställande sätt.

Jag kommer att diskutera hur man kan använda en enda strategi för att förbättra alla tre egenskaperna hos underpresterande sidor samtidigt.

Här är ett tips: Du får betydligt mer trafik om du optimerar för hur användarna verkligen använder sidan, snarare än hur du optimerat den i förväg.

När du börjar få trafik från sökmotorer får du tillgång till en mängd information om faktiska sökbesök. Om din sida får någon trafik har Google redan gissat – korrekt eller felaktigt – vad ditt innehåll handlar om och styr trafiken åt ditt håll. I verkligheten finns det en diskrepans mellan den trafik du räknade med när du upprättade sidan och den trafik du verkligen får.

Du skulle vilja överbrygga den klyftan. Vi kommer att ställa och besvara följande tre frågor:

  • Är mitt material lämpligt för den typ av besökare jag får?
  • Är mitt sökutsnitt övertygande för konsumenterna att klicka utifrån denna avsikt?
  • Är det möjligt för användarna att avsluta sitt uppdrag på min sida?
  • Så här ska vi gå tillväga. Jag ska visa dig hur du gör dina SEO-läxor.

1. Bestäm vilka sidor som ger låga till måttliga resultat.

Den här metoden fungerar bäst på sidor som får lite eller ingen trafik. Ordspråket “If it ain’t broke, don’t change it” är anledningen till att du bör undvika dina högpresterande sidor.

Det betyder inte att högpresterande sidor inte kan förbättras, men alla ändringar av en sida riskerar att förstöra det som fungerar bra, så för tillfället koncentrerar vi oss på våra underpresterande sidor.

Den enklaste metoden är att med hjälp av analyser upptäcka sidor som du anser vara av utmärkt kvalitet – och som riktar sig till bra sökfraser – men som får mindre trafik än sidornas genomsnitt.

I det här exemplet använder jag Google Search Console som datakälla, men du kan också använda Bing Webmaster eller till och med Moz Pro-funktioner.

Här är en titt på vår Followerwonk-trafik och våra sökförfrågningar. Även om trafikmängden är imponerande är det något med den andra webbadressen som sticker ut: den får 10 gånger fler visningar än någon annan webbadress men får bara 0,25 procent klickfrekvens. För vårt förfarande använder vi denna URL.

2. Leta efter inkonsekvenser i användarens avsikt och innehåll.

Därefter letar vi efter nyckelordsfraser som får vår URL att dyka upp i sökresultaten. Så här gör du i Search Console.

Du kommer att se en sida med data som isolerar URL:n efter att du har slutfört #3 ovan genom att klicka på URL:n du vill undersöka, men den kommer inte att ha några nyckelord. Om du vill filtrera nyckelord som filtrerats för denna specifika URL går du till sidan “Queries”.

Vi får ett spännande resultat för vår Followerwonk-URL. Det fanns en miljon sökningar för frasen “twitter search”, men bara 724 klick. Även om Google anser att vi förtjänar att rankas för denna fråga, är det uppenbart att sidan inte erbjuder det som besökarna söker.

Gör den det, eller gör den inte det?

Followerwonks sida Bio Search ger avancerad sökning efter Twitter-bio, inklusive flera avancerade funktioner som inte är tillgängliga på Twitter. Det är förståeligt att många som söker efter “twitter search” skulle finna den här sidan ytterst användbar. Så vad är problemet?

En kort skärmdump avslöjar problemets kärna.

Det är allt – hela sidan. Eftersom det finns mycket lite förklarande material på denna sida är det svårt att snabbt förstå vad den handlar om. Även om detta är en utmärkt sida, brister den på ett viktigt område när det gäller den mest populära sökfrågan.

Sidan uppfyller inte användarens förväntningar. (Åtminstone på ett snabbt och intuitivt sätt.)

Så vad kan vi göra åt det? Låt oss sätta igång med följande steg.

3. Optimering av användarens avsikt

Nu när vi vet hur användarna hittar vår sida vill vi klargöra att det är exakt vad de behöver för att lösa sitt problem. Detta kan utföras på fem olika sätt.

  • Tagg för titeln
  • Beskrivning (meta)
  • Rubriker och sidtitlar
  • Uppmaning till handling i brödtexten
  • Att skriva om underpresterande sidors titeltaggar och beskrivningar så att de innehåller de sökordssökningar som kunderna använder för att hitta din webbadress kan leda till en betydande ökning av klick och besök.

Dessutom finns det en växande mängd ofullständiga uppgifter som tyder på att högre klickfrekvens kan bidra till högre rankning när du väl har fått dessa klick. Det spelar egentligen ingen roll i slutändan. Målet är att du ska få mer trafik på något sätt.

Tanken är att använda denna information för att förbättra ditt sökutsnitt och locka till sig mer och bättre trafik.
Att få klick är bara det första steget. När vi har lockat en besökare till vår webbplats måste vi övertyga dem (nästan omedelbart) om att vi kan lösa det problem som de kom hit för att lösa. Detta leder till…

4. Öka antalet slutförda uppgifter

Tänk på följande scenario: En användare söker efter “de bästa restaurangerna i Seattle”. Du vill att ditt pizzeria ska vara det främsta resultatet för denna fråga, men kommer användaren att bli nöjd?

Förmodligen inte, eftersom kunden söker efter en lista över de bästa restaurangerna i området, komplett med recensioner, öppettider, kartor och menyer. Om du kan tillhandahålla alla dessa, till exempel TripAdvisor, Opentable och Yelp, har du hjälpt konsumenten att slutföra sin uppgift.

Nyckeln till att slutföra en uppgift är att göra lösningen på användarens problem både uppenbar och omedelbar. Detta kan åstadkommas på vår Followerwonk-sida genom att göra det tydligt direkt att de kan utföra en avancerad Twitter-sökning gratis, tillsammans med en förväntan om hur resultaten kommer att se ut.

Svara på följande fråga för att hitta en standard för hur arbetet ska utföras: Kommer användaren att kunna hitta exakt det han eller hon söker efter att ha besökt den här sidan, eller kommer han eller hon att behöva gå tillbaka till Google för att få hjälp?

När din webbplats svarar på frågan har du slutfört arbetet och kommer med stor sannolikhet att rankas högt för den önskade sökfrågan.

5. Skicka in en begäran om omindexering.

Fördelen med den här metoden är att du kan se resultat nästan omedelbart. Det enklaste alternativet är att skicka in sidan till Google för reindexering, vilket hjälper dina ändringar att visas i sökresultaten mycket snabbare.
Ändringar som görs på detta sätt kan visas i sökresultaten inom några minuter eller timmar. Vanligtvis tar det bara en dag eller två.

6-7. Följ dina framsteg, gör justeringar och försök igen.

Du vill jämföra dina nuvarande resultat med tidigare resultat nu när resultaten är tillgängliga. Efter några dagar eller veckor (eller när du har samlat tillräckligt med data för att kunna fatta statistiskt signifikanta beslut) bör du fokusera på följande:

  • Sammanfattande intryck eller rankning.
  • Antalet klick och klickfrekvensen.
  • Avvisningsfrekvens, tid på webbplatsen och konverteringar är alla indikatorer på engagemang.
  • Det är möjligt att du inte får det rätt första gången. Det är okej. Det går bra att iterera och förbättra (så länge det inte slutar med att du förstör din sida). Det är trots allt hela poängen!

Om du följer det här förfarandet kan du märka inte bara mer trafik, utan också bättre trafik som bättre kopplar ihop det du har att erbjuda med det som besökaren söker.

Vad sökmotorerna försöker ge sina konsumenter är det finaste materialet som stämmer överens med deras avsikt. Detta är det budskap du vill skicka till sökmotorerna. Slutprodukten kan vara tillfredsställande.

Comments are closed.