5 sätt att använda kreativt e-lärande för att öka webbtrafiken

1. Var fantasifull


Med så mycket kunskap om så många olika ämnen som finns gratis på nätet i dag behöver vi alla vara mer kreativa med våra idéer. Det är högst tveksamt om någon kommer att vara beredd att spendera sina surt förvärvade pengar på något som kan hittas gratis på YouTube eller Google.

Detta innebär dock inte att du måste skapa innehåll som inte redan finns gratis, utan du måste vara kreativ i hur du paketerar denna information.

Du kanske till exempel nyligen har lanserat en webbplats för ditt elektronikföretag och vill utveckla en kurs som lär ut elektronik för nybörjare. Typiskt sett är detta inte ett ämne som många människor skulle ägna sig åt om de inte avsiktligt letar efter något liknande.

Genom att marknadsföra din kurs mot ett visst mål kan du dock nå en mycket större målgrupp. En kurs med titeln “Hur man bygger ett ljussvärd” kommer att tilltala ett mycket större antal potentiella elever, varav många kanske inte har övervägt att gå en elektronikkurs tidigare. Den här kursen genererade nästan 47 000 pund i intäkter, och att engagera sig med en så stor fanbas var en stor del av det.

Känn din målgrupp; det är meningslöst att ge dina kurser en titel med en marknad i åtanke om din avsedda målgrupp är någon annan. Överväg att titta på vad som redan finns där ute för att se om det finns en lucka som inte har fyllts ännu.

2. Var specifik

Även om du uppmuntras att vara kreativ när det gäller hur du presenterar din kurs, måste du också se till att du ger en sann bild av vad som finns tillgängligt.

Ingen vill bli vilseledd om en produkt, och det finns få saker som gör en kund mer upprörd än att få höra något de inte vill höra.

Var öppen och ärlig om vad kursinnehållet ger och vad eleven kan förvänta sig att få ut av det. Förtydliga inlärningsmålen och de förmågor som kan förvärvas i slutet av kursen. Undvik att ge falska löften; övertala inte din publik att tro att de kommer att bli helt certifierade inom kursområdet när de inte kommer att bli det. Gör klart hur detta kommer att hjälpa dem, oavsett om det är ett blygsamt steg mot ett yrke eller bara ett litet nöje.

Ange eventuella förutsättningar som studenten måste uppfylla innan kursen börjar. Vare sig det är förkunskaper om specifika element eller konkret material som underlättar utvecklingen.
Eleverna måste vara säkra på att de inte kommer att bli överväldigade och att de kommer att kunna slutföra din kurs utan att behöva hjälp eller oväntade inköp.

Positiv feedback och recensioner från nöjda konsumenter leder till ökade inköp, men negativ feedback och negativa recensioner kan leda till att din kurs kämpar för att få fler deltagare.

3. Gör din webbplats användarvänlig.

Varför skulle inlärning vara annorlunda i vår tid, när nästan allt är tillgängligt direkt? Det är viktigt att se till att din kurs är lättillgänglig och användarvänlig.

Det är kritiskt att ha tillgång till applikationer eller mobilvänliga webbplatser. En användares förmåga att lära sig underlättas av att ditt innehåll är lätt tillgängligt. Eftersom allas fritid krymper är det viktigare än någonsin att kunna få tillgång till information när man är på språng.

Om vi vill ta användaren från kursen till en annan del av vår webbplats måste vi se till att övergången är smidig. Överväg att lägga till sidor till berättelsen som förlänger våningen.

Håll multimedia enkelt och okomplicerat. Sidor som innehåller många bilder och videor kan vara överväldigande och svåra att följa för vissa människor. För att undvika kognitiv överbelastning bör du fokusera på själva ämnet och dela upp eventuella enorma textblock i lättare läsbara punkter eller stycken.

Dessutom lär vi oss alla på olika sätt. Det som fungerar för en person behöver inte nödvändigtvis fungera för en annan. Visuell, auditiv, verbal, fysisk, logisk, social och ensidig är de sju inlärningsstilarna.

Även om det är osannolikt att du kommer att kunna integrera alla stilar i din kurs, bör du sträva efter att inkludera så många som möjligt.

Tänk på personer med funktionshinder och ge om möjligt undertexter och ljudbeskrivningar. Genom att hålla sig till enkla färgscheman och använda tydliga och väl utformade typsnitt blir sidorna lättare att läsa.

Att ha en kurs som tilltalar majoriteten kommer utan tvekan att vara ett plus.

4. Kostnadseffektivitet

Detta kan tolkas på flera olika sätt. Vi kan alla vara överens om att ingen vill tro att det var ett misstag att ge bort sina pengar.

Se till att ditt innehålls kvalitet och kvantitet står i proportion till priset. Att betala hundratals dollar för en kurs som kan genomföras på några timmar kan få oss att känna oss lurade och missnöjda, vilket kan leda till negativa recensioner och klagomål.

När du ger en budgetkurs ska du försöka gå utöver det vanliga för att ge eleverna en verklig känsla av värde för pengarna. Detta kan ge ett överraskande element och uppmuntra till positiv feedback.

Rabatter är vanligtvis ett bra incitament, oavsett om det är en engångsrabatt på kursen (intermittenta prissänkningar är alltid attraktiva för människor som handlar runt) eller löpande rabatter på varor.

Många onlinekurser kräver till exempel resurser, till exempel elektrisk utrustning som kameror för en fotolektion eller hantverksartiklar för en konstlektion. Att inkludera dina artiklar i dina e-learningkurser är en utmärkt metod för att öka medvetenheten om dem.

Att erbjuda exklusiva rabatter på dessa saker kan locka nya kunder och bygga upp varumärkeslojalitet om de tror att de har fått valuta för pengarna som de så desperat vill ha.

Detta kan ofta resultera i ett högre antal försäljningar och möjligheten att nå en bredare målgrupp.

Genom att använda frågesporter eller bedömningar under hela kursen kan dina elever se hur långt de har kommit och vad de har lärt sig. Detta kan försäkra användaren om att de får ut något av sitt köp. I en tid då allt förväntas ske omedelbart ger detta omedelbara, mätbara resultat.

5. Ge användarstöd.

Detta kan till en början tyckas vara en dyr och tidskrävande komponent. Få företag har resurser att tillhandahålla kundtjänst 24 timmar om dygnet, sju dagar i veckan.

Detta kan dock göras på ett annat sätt. Genom att inkludera chattrum för gemenskapen på din webbplats och i dina kurser breddar du inte bara inlärningsupplevelsen genom att möjliggöra debatter, utan du kan också få hjälp av andra studenter.

De som har klarat kursen kan dela med sig av sina kunskaper till nykomlingar och hjälpa dem att gå igenom de aspekter som de har svårt för.

Att skapa forum med frågor och teman kan bidra till att väcka diskussioner och argument och ge en mer autentisk inlärningsmiljö. Det kan också vara bra för alla områden som kanske har förbisetts eller för personer som vill lära sig mer om ämnet.

Att ge möjlighet att lämna kommentarer kan dessutom vara en fördelaktig inlärningsupplevelse. Ständig feedback från användarna kan hjälpa dig att ändra din kurs och förbättra helhetsupplevelsen.

Genom att låta användarna få livstidstillgång till kursen kan de återvända och revidera ämnet vid behov, fortsätta att dra nytta av andra elevers utveckling och upprätthålla det informationsnätverk som växer genom tiderna.

Detta fungerar också som en inspirationskälla för framtida kurser. Allmänheten är numera utmärkt på att uttrycka vad den vill ha och vad den anser saknas. Att ha denna information tillgänglig nu kan bidra till att inspirera framtida blivande kurser samtidigt som man sparar tid som går åt till att genomföra omfattande forskning för att hitta det som efterfrågas.