Detta kanske låter som en självklarhet för vissa och fånerier samt onödig energi för andra, men fakta har visat att mer än hälften av alla konsumenter avbryter sina köp om hemsidan som de har tänkt sig att handla på inte är mobilanpassad. 22257890101_7cb64bb1c6_bDetta blir för mycket krångel för mobilen och det tar för lång tid att ladda samt är mycket svårare att få tag på alla de funktioner som man letar efter.
När man handlar online så vill man ofta att det ska vara väldigt enkelt och om det inte är enkelt eller om man upplever att det riskerar att bli krångel så väljer man en annan hemsida att handla ifrån. Därför är det otroligt viktigt att du väljer att lägga tid och energi på att mobilanpassa din hemsida.

Du behöver alltså en responsiv design på din webbshop, en responsiv design innebär att designen anpassar sig efter den enheten som kunden är inne på. Det gör att det alltid blir enkelt att genomföra köpa, hitta den produkt som de letar efter samt givetvis shoppar mer. Detta är av otroligt stor vikt idag att ha i åtanke att alla människor har inte en dator i sitt hem. Det är många som endast onlineshoppar med hjälp av sin mobiltelefon eller sin surfplatta. Du bör även se till att satsa på en hemsida som laddar väldigt fort och alltid har bra uppkoppling samt ligger på flera servrar. Genom att hemsidan ligger på flera servrar ser du till att den inte ligger nere.

De flesta plattformer som erbjuder en webbshop erbjuder även idag att mobilanpassa hemsidan per automatik, det är trots det värt att gå in i designen själv för att lyfta fram det du vill se. Allt som du har framme på hemsidan på en dator kanske inte är nödvändigt att ha framme på en mobiltelefon. Om en konsument känner att den behöver en annan typ av enhet för att genomföra ett köp så kan du räkna med att minst hälften av dem inte kommer att lägga energi på det. Se därför till att satsa på en responsiv design som dessutom har ett bra och tydligt innehåll. Det är extra viktigt att det är lätt att hitta saker på en mobiltelefon.

Det finns många verktyg som tillåter dig att testa hur responsiv din webbsida är för olika enheter, genom att använda dig av dessa får du dessutom en bra bild av vad som behöver förändras på din hemsida och hur den upplevs från andra ögon. De testar nämligen även användarvänlighet och ofta får du betyg i en skala från 1-10 på de olika punkterna. Det gör att du enkelt kan arbeta med det som behöver bearbetas och ta åt dig äran för det som redan är bra och anpassat.

Om du vill utveckla din hemsida bör du även se till att alltid ta åt dig av användarnas kritik, varför inte höra av dig till alla som har köpt via sin mobiltelefon och fråga hur användarvänlig de anser hemsidan vara? Låt dem fylla i ett anonymt formulär där du dessutom delar ut en 10 procentig rabattkod till alla de som väljer att genomföra, då ökar du chansen att kunderna återvänder samtidigt som du får deras åsikt angående om hur de tyckte att det var att handla hos dig. Detta kan du givetvis återanvända även på de som väljer att handla via sin dator. Om du är kreativ och villig att lägga lite energi på din hemsidas utformning så kommer du garanterat att få kunder som är mer villiga att handla hos dig. Designen och användarvänligheten oavsett vilken typ av enhet är otroligt viktig för att lyckas.